logoVi støtter kræftens bekæmpelseVi støtter Børns Vilkår logo
lejeboligerandelsboligerejerboligerbytteboligerboligsøgendemenu

Onsdag 12. december 2018

Til forsiden

Tilmeld dig som boligsøger
Tilmeld din bolig

Nyhedsbrev
Info om boligbasen
Boligbasen in english


"Efter lidt tids søgen lykkedes dig mig at finde en bolig, så jeg vil gerne sige tak for god service!"

Marc Jespersen

vis alle (413)



Sikker betaing via:


Header nyhed
Tilmelding





Kundeservice
support
Tlf.: 70 27 00 13
(Man-Tor kl. 12-14)

Email: info@boligbasen.dk

Postadresse:
Boligbasen Aps
Jyllandsgade 20
9000 Aalborg C
SE: 28313756


Bolignyheder Overskrift
7. december 2018:
Boligfesten er rykket til...
For sjette måned i træk er prisen på ejerlejligheder i København falde...
Læs nyhed

6. december 2018:
Koldere vejr og flere års...
Over de seneste år har boligpriserne haft kurs op. Men i september dyk...
Læs nyhed

Flere nyheder

Dankort  Visa  Visa elektron  Mastercard  Maestro  Mobile pay  American express  Diners Club  JCB 

Forbrugerombudsmand: Airbnb skal rette ind

Det skal være slut med at blive overrasket over den samlede pris, når man lejer en bolig via boligudlejningssiden Airbnb.

Sådan lyder meldingen fra europæiske forbrugermyndigheder (CPC) og EU-Kommissionen, som i et brev blandt andet har bedt Airbnb præsentere forbrugeren for den fulde pris for en overnatning fra første klik.

Og det er vigtigt, at Airbnb efterlever kravene, fortæller Louise Christophersen, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden.

- Airbnb har fået en frist til slutningen af august til at rette ind. Hvis der er behov for det, er man indstillet på at holde et møde med Airbnb.

- Men i sidste ende har man fra CPC's side meddelt Airbnb, at de kan blive mødt med retlige skridt fra de nationale CPC-myndigheder, siger Louise Christophersen.

Som det fungerer i dag, oplyses et beløb for en overnatning i første omgang til forbrugeren, når vedkommende søger efter et sted at tilbringe en eller flere nætter.

Først når man kommer længere frem i bestillingen, lægges administrations- og eventuelt rengøringsgebyrer oven i prisen, og det er for sent i processen, mener forbrugermyndighederne.

- Det er vigtigt, at vi som forbrugere har den fulde pakke og ved, hvad det fulde beløb er, siger Louise Christophersen.

Mandag oplyste EU's forbrugerkommissær, Vera Jourová, at Airbnb har fået en frist til august til at komme med et forslag til, hvordan siden vil ændre praksis.

- Flere og flere forbrugere booker deres ferie og ophold online, og denne sektor har bragt mange nye muligheder til de, der profiterer på ferier. Men popularitet kan ikke være en undskyldning for ikke at følge EU's forbrugerrettigheder, sagde hun ifølge AP.

I alt fire krav er stillet til Airbnb. Ud over at det fulde beløb skal vises fra start, skal Airbnb sørge for, at der skelnes tydeligt mellem private udlejere og professionelle aktører.

Selskabet skal også ændre kontraktbetingelser på en række områder, og forbrugerne skal have mere tydelig oplysning om de klageorganer, de kan gå til, hvis der opstår strid ved udlejning.

Ifølge AP vil Airbnb tage henvendelsen "meget seriøst", og boligsiden vil nu arbejde sammen med myndighederne for at imødekomme kravene. Men, konstaterer Airbnb:

- Gæster bliver gjort opmærksomme på alle beløb, inklusiv servicegebyr og skatter, før de bekræfter deres reservation.

/ritzau/
17/7/2018

Grafik